Czesi naprawdę wiedzą, jak organizować rajdy. Tegoroczna, 14. edycja Rallye Praha Revival, która odbyła się w dniach 18–20 kwietnia 2025 roku, przyciągnęła ponad 160 załóg z 12 krajów, w tym 20 z Polski. Rallye Praha Revival 2025 to klasyka, rywalizacja i nawigacyjne wyzwania. Impreza charakteryzuje się mieszanką precyzyjnej nawigacji, rywalizacji na zamkniętych odcinkach i klimatu, który trudno znaleźć gdzie indziej.
Honorowy start miał miejsce na placu Jana Palacha w Pradze, a trasa prowadziła przez Komořany, Litvínov, Telnice, Krásný Les, Litoměřice, Hainewalde (Niemcy), Vesec u Liberce, Chabařovice i Louny. Jak co roku zgromadził on sporo kibiców. Z czeskiej stolicy historyczne rajdówki, jak i inne zabytkowe wozy kierowały się do Teplic, gdzie wcześniej musiały zameldować się licznych na PKC-ach (Punktach Kontroli Czasu), a także na ukrytym PKP-ie (Punkcie Kontroli Przejazdu). Książka drogowa na dojazdówkach, pomiędzy próbami sportowymi, nie rozpieszczała. Każda minuta tutaj ma znaczenie, ponieważ organizator wyznacza wyśrubowane czasy. Nadganianie jest karane punktami karnymi. Każde auto dostaje na czas trwania imprezy urządzenie GPS, który monitoruje nie tylko pozycję, ale przede wszystkim prędkość. Na szczęście tylko w wybranych punktach, ale niejawnych dla uczestników.
Osią atrakcji dla zawodników są próby sportowe. Górskie wyścigi, szutrowe odcinki, techniczne miejskie sekcje – wszystko bez wcześniejszego zapoznania. Kierowcy muszą być wszechstronni, a piloci mieć oczy dookoła głowy.
Festiwal klasycznych aut zaczyna się na latach 60., a kończy w 1995 roku. Seryjne i rajdowe samochody są podzielone na klasy. Szczególną uwagę zawsze przyciąga klasa Legend, w której mają prawo być kierowcy ścigający się 4-5 dekad temu. Nierzadko trudno dziś młodym osiągnąć lepsze wyniki od nich w bezpośredniej konkurencji.
Rok do roku sporą popularnością cieszy się wydarzenie wśród Polaków. Tym razem nie było inaczej. Na podium spośród 20 załóg uplasowało się aż osiem ekip, z czego dwie reprezentujące Automobilklub Polski. Osiągnięciem w wynikach klasy dziesiątej, wartym podkreślenia, są cztery nasze załogi w pierwszej piątce.
Z pucharami wyjechali:
● Klasa 2
○ 3. miejsce – Wojciech Michowski – Marlena Michowska – FIAT Mirafiori
● Klasa 4
○ 2. miejsce – Łukasz Dziemidok – Grzegorz Sielicki – MERCEDES 190 2.3 16
○ 3. miejsce – Marcin Gabrowski – Julia Gabrowska – Porsche 924 Turbo – AKP
● Klasa 10
○ 1. miejsce – Marcin Petlak – Konrad Grochot – BMW 318 IS
○ 2. miejsce – Janusz Suś – Marek Jarosz – BMW 318 IS
○ 3. miejsce – Paweł Żur – Alicja Żur – BMW E36
● Klasa 11
○ 3. miejsce – Agata Słomska – Radosław Słomski – Toyota MR2 – AKP
● Klasa LEGEND
○ 1. miejsce – Michał Postawka – Andrzej Postawka – Polski FIAT 125p
Podsumowanie – rajd, który warto przeżyć.
Rallye Praha Revival to coś więcej niż zawody. To spotkanie ludzi, którzy kochają klasyczną motoryzację i rywalizację w najlepszym wydaniu. Polska ekipa pokazała, że potrafi walczyć o czołowe lokaty, a sama impreza udowodniła, że rajdy to nie tylko prędkość, ale też strategia i precyzja.