Nasza oferta Folder Brown
Działalność statutowa (Komisje) Folder Brown

Dzialalnosc

Kalendarz nadchodzących imprez:

<< lis 2022 >>
pwścpsn
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 1 2 3 4

Imprezy

Samochody
Rajd Lipawy 2017: Kajetanowicz w czołówce kwalifikacji

Rajd Lipawy 2017: Kajetanowicz w czołówce kwalifikacji

Ruszają zmagania Rajdowych Mistrzostw Europy, tym razem na Łotwie. Nieco ponad trzy kilometry mierzył odcinek kwalifikacyjny przed Rajdem Lipawy, finałową rundą cyklu FIA ERC 2017. Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran pokonali go równym i skutecznym tempem, wykręcając czwarty czas i finiszując niespełna trzy sekundy za zwycięzcami. Główni rywale Polaków w klasyfikacji sezonowej uplasowali na dziewiątej pozycji. Przed załogą LOTOS Rally Team duże wyzwanie: walczą o trzeci z rzędu tytuł mistrzowski!

Do tej pory wszystko przebiega dobrze, łącznie z testami. Mimo dużych opadów deszczu odcinek kwalifikacyjny się nie rozkopał. Trochę gorzej może być z odcinkami rajdu. Gdy pada deszcz, nawierzchnia wygląda praktycznie tak samo, a w różnych miejscach ma diametralnie inną przyczepność. Choć wszyscy jedziemy po tej samej trasie, pozycja startowa będzie istotna. Nie ryzykowaliśmy na kwalifikacyjnym, mimo to mamy dobrą pozycję wyjściową i dużo przyjemności z jazdy. To ważne, bo już przed startem myślę o finiszu i ciężko jest się skupić. Samochód przygotowywany przez M-Sport spisuje się jak zwykle bardzo dobrze. Przyjechało dużo kibiców z Polski i dopingowali nas już na odcinku kwalifikacyjnym, to przyjemne. Mam nadzieję, że spiszemy się dobrze – mówił po odcinku kwalifikacyjnym Kajetan Kajetanowicz, aktualny lider klasyfikacji Mistrz Europy.

Już jutro rywalizacja o cenne sekundy

Dziś wieczorem oficjalna ceremonia startu, którą poprzedzi wybór pozycji startowych do jutrzejszej rywalizacji. Na sobotę organizatorzy przygotowali ponad 97 kilometrów „oesowych”, podzielonych na siedem prób. Etap rozpocznie odcinek Optibet 1 o długości 11,49 km – pierwsza z załóg wystartuje o 9:00 czasu polskiego. Druga próba jest najdłuższą w rajdzie – w pierwszej wersji mierzy 26,56 km, a w drugiej (jako OS 5) aż 29,64 km.

W dotychczasowej ponad 60-letniej historii Rajdowych Mistrzostw Europy żaden z kierowców nie sięgał po tytuł trzy razy z rzędu. Kajetanowicz stoi zatem przed szansą ustanowienia nowego rekordu. Do mety sezonu pozostało trzynaście odcinków specjalnych.

Nieoficjalne wyniki odcinka kwalifikacyjnego Rajdu Lipawy 2017:

1. Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen (Finlandia, Ford Fiesta R5) 1:32,327 s.
2. Nikołaj Griazin / Jarosław Fedorow (Rosja, Skoda Fabia R5) +1,200 s.
3. Aleksiej Łukjaniuk / Aleksiej Arnautow (Rosja, Ford Fiesta R5) +2,099 s.
4. Kajetan Kajetanowicz / Jarek Baran (Polska, Ford Fiesta R5) +2,907 s.
5. José António Suárez / Cándido Carrera (Hiszpania, Peugeot 208 T16 R5) +3,296 s.
6. Łukasz Habaj / Daniel Dymurski (Polska, Ford Fiesta R5) +3,631 s.
7. José Maria López / Borja Rozada (Hiszpania, Peugeot 208 T16 R5) +5,315 s.
8. Janis Berkis / Edgars Čeporjus (Łotwa, Ford Fiesta R5) +5,722 s.
9. Bruno Magalhães / Hugo Magalhães (Portugalia, Skoda Fabia R5) +6,017 s.
10. Albert von Thurn und Taxis / Bjorn Degandt (Niemcy, Skoda Fabia R5) +6,298 s.

Klasyfikacja sezonowa po siedmiu rundach FIA ERC*:

1. Kajetan Kajetanowicz (Polska) 145 punktów
2. Bruno Magalhães (Portugalia) 121 pkt.
3. Bryan Bouffier (Francja) 84 pkt.
4. Aleksiej Łukjaniuk (Rosja) 73 pkt.
5. Marijan Griebel (Niemcy) 62 pkt.
6. Grzegorz Grzyb (Polska) 60 pkt.
7. Nasser Al-Attiyah (Katar) 45 pkt.
8. Jan Kopecký (Czechy) 39 pkt.
9. José Maria López (Hiszpania) 27 pkt.
10. Alexandros Tsouloftas (Cypr) 26 pkt.
-. Panikos Polykarpou (Cypr) 26 pkt.

* punktacja uwzględnia odliczenie najsłabszej rundy. Do klasyfikacji końcowej pod uwagę brane jest sześć najlepszych wyników (z ośmiu rund).

Harmonogram czasowy Rajdu Lipawy 2017 (czasu polskiego):

Piątek, 6.10.2017

12:00 – Treningowe przejazdy odcinka kwalifikacyjnego
14:30 – Odcinek kwalifikacyjny, Dunalka (3,02 km)
19:30 – Ceremonia Startu, Lipawa

Sobota, 7.10.2017

09:00 – OS 1, Kazdanga 1 (11,49 km)
09:40 – OS 2, Laidi 1 (26,56 km)
10:25 – OS 3, Ram Irent (14,49 km)
12:30 – Serwis A, Lipawa (30 minut)
14:00 – OS 4, Kazdanga 1 (11,49 km)
14:40 – OS 5, Laidi 1 (29,64 km)
16:30 – Serwis B, Lipawa (30 minut)
17:25 – OS 6, Lipawa City Stage (1,69 km)
17:38 – OS 7, Lipawa City Stage (1,69 km)
18:03 – Flexi Serwis C, Lipawa (45 minut)

Długość odcinków specjalnych pierwszego etapu: 97,05 km

Niedziela, 8.10.2017

07:10 – Serwis D, Lipawa (30 minut)
08:00 – OS 8, Priekule 1 (21,59 km)
09:00 – OS 9, Podnieki 1 (6,44 km)
09:30 – OS 10, Vecpils 1 (15,07 km)
11:00 – Serwis E, Lipawa (30 minut)
12:10 – OS 11, Priekule 1 (18,53 km)
13:10 – OS 12, Podnieki 1 (11,33 km)
13:45 – OS 13, Vecpils 1 (15,07 km)
14:50 – Serwis F, Lipawa (10 minut)
15:10 – Ceremonia Mety, Lipawa

Długość odcinków specjalnych drugiego etapu: 88,03 km
Długość odcinków specjalnych rajdu: 185,08 km


Kajetan Kajetanowicz – kierowca rajdowy (Automobilklub Polski), urodził się 5 marca 1979 r. w Cieszynie, mieszkaniec Ustronia; zawodnik LOTOS Rally Team, Rajdowy Mistrz Europy 2015 i 2016 oraz czterokrotny Rajdowy Mistrz Polski w latach 2010-2013.
W sezonie 2016 Kajetan Kajetanowicz powtórzył sukces z 2015 roku i drugi raz z rzędu sięgnął po tytuł Rajdowego Mistrza Europy. W klasyfikacji zespołowej europejskiego czempionatu bezapelacyjnie triumfował także zespół Kajetanowicza – LOTOS Rally Team. Swoją drogę do tego sukcesu Kajetanowicz rozpoczął w pierwszym rajdzie sezonu – na Wyspach Kanaryjskich. Tam wygrał najwięcej oesów, zdobył 29 punktów a także był szybszy i skuteczniejszy od Madsa Ostberga – norweskiego zawodnika mającego na koncie ponad 100 rund WRC. Już w kolejnych zawodach – asfaltowym Rajdzie Irlandii – Polak po raz drugi z rzędu zajął drugą lokatę i objął prowadzenie w mistrzostwach. Na Zielonej Wyspie Kajetanowicz był lepszy od wszystkich regularnych uczestników Mistrzostw Wielkiej Brytanii i do samej mety walczył o zwycięstwo z Irlandczykiem Craigiem Breenem. Ozdobą legendarnego, arcytrudnego Rajdu Akropolu była szalona, ale efektywna pogoń Rajdowego Mistrza Europy. Walka o powrót do punktowanej dziesiątki się opłaciła – Kajto awansował aż o 26 pozycji i obronił pozycję liderów FIA ERC. Na egzotycznych Azorach Kajetan był najszybszy po pierwszym dniu zmagań, ale nawet późniejsza awaria układu przeniesienia napędu nie przeszkodziła mu w ukończeniu tego malowniczego, choć kapryśnego rajdu na podium i to po raz drugi z rzędu. Dzięki tym wynikom, w pierwszej połowie sezonu kierowca LOTOS Rally Team zgromadził 92 punkty i prowadził w klasyfikacji mistrzostw z 15-punktową przewagą. Na półmetku sezonu przyszedł czas na debiut Kajetanowicza w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Nastąpiło to podczas domowej rundy Mistrza Europy, czyli Rajdu Polski. Tym razem trzykrotny zwycięzca tej imprezy na mazurskich szutrach zajął czwarte miejsce w mocno obsadzonej kategorii WRC 2. Następnie Kajetanowicz powrócił do skutecznej rywalizacji w FIA ERC, zdobywając drugą lokatę na oszałamiająco szybkich szutrach Estonii. Na początku sierpnia zawodnik LOTOS Rally Team zdominował 25. Rajd Rzeszowski. Po niemal 1100 dniach od jego poprzedniego startu w tych zawodach Kajto pokonał całą krajową czołówkę, a także Bryana Bouffier – czterokrotnego triumfatora Rajdu Rzeszowskiego. Lider FIA ERC odniósł na Podkarpaciu bezapelacyjne zwycięstwo – wygrał 8 z 13 oesów i wywalczył w Rzeszowie 39 na 39 możliwych do zdobycia punktów. W Rajdzie Barum Kajetanowicz od początku był na dobrej drodze do powtórzenia świetnego rezultatu z 2015 r. Drogę do kolejnego podium w sezonie przerwała mu awaria silnika, z którą mechanicy jednak się uporali. Dzięki temu Kajto wrócił do rywalizacji w niedzielnym etapie zawodów, kończąc go na rewelacyjnym drugim miejscu.
W całym sezonie polski mistrz harmonijnie łączył wysokie tempo ze skutecznością niezbędną do zdobywania punktów. Na swoim koncie Kajetan ma zwycięstwo na 29 ze 103 (28 proc.) odcinków specjalnych, do których wystartował w tym sezonie europejskiego czempionatu. W pierwszej trójce reprezentant LOTOS Rally Team ukończył 71 z 103 oesów (69. proc.).
W 2016 roku Kajetan otrzymał nagrodę Fair-Play Polskiego Komitetu Olimpijskiego. Rajdowy Mistrz Europy został uhonorowany za sportową postawę, jaką zaprezentował podczas ubiegłorocznego Rajdu Barum. Polak zauważył, że jadąca przed nim francuska załoga uległa bardzo poważnemu wypadkowi, a przy ich rozbitym samochodzie nie zatrzymali się inni zawodnicy. Kajetanowicz przerwał walkę, zatrzymał się na trasie odcinka specjalnego, by sprawdzić czy rywalom coś się stało i ewentualnie udzielić im niezbędnej pomocy. Rok został zwieńczony wielkim sukcesem, czwartą z rzędu wygraną w Rajdzie Barbórka. Kajetanowicz zrobił to w wielkim stylu, triumfując we wszystkich odcinkach specjalnych, a na koniec, po raz piąty w karierze – także w Kryterium Asów na ulicy Karowej.
W 2015 roku wywalczył tytuł Rajdowego Mistrza Europy. Drogę do tego najważniejszego sukcesu w karierze Kajetan rozpoczął od bezapelacyjnego zwycięstwa w Rajdzie Janner, w którym wygrał z miażdżącą przewagą. Szybkie tempo zaprezentował również miesiąc później w zimowym rajdzie na Łotwie, skąd wywiózł cenne punkty. W debiucie w Rajdzie Irlandii finiszował na drugiej pozycji, tuż za zwycięzcą – Irlandczykiem Craigiem Breenem. W maju skutecznie wywalczył miejsce na podium podczas niezwykle trudnego rajdu na Azorach. Ważnym punktem sezonu był imponujący debiut na szalenie szybkich szutrach w Estonii, gdzie zajął drugie miejsce. Drugą połowę mistrzostw rozpoczął od trzeciego miejsca w Rajdzie Barum – najmocniej obsadzonej rundzie sezonu, ustępując jedynie czeskim zawodnikom. Dwa ostatnie rajdy w sezonie to triumfalny nokaut na krętych oesach Cypru oraz rewelacyjna postawa i zwycięstwo w kultowym Rajdzie Akropolu, podczas którego przypieczętował tytuł Rajdowego Mistrza Europy. Reprezentanci LOTOS Rally Team wywalczyli swój życiowy sukces w stylu i tempie, którymi przez cały długi sezon zachwycali kibiców i obserwatorów na całym świecie. Kajetanowicz i Baran, jadący przygotowanym przez polski odział M-Sportu Fordem Fiestą R5, zaimponowali przede wszystkim skutecznością – Polacy przywozili cenne punkty z każdego rajdu, w którym wystartowali. Aż 7 z 8 rund mistrzostw ukończyli na podium, z czego trzy – Rajd Janner, Rajd Cypru i Rajd Akropolu – wygrali. Co więcej – Kajetanowicz i Baran są dopiero trzecią polską załogą, która wywalczyła miano najlepszej na Starym Kontynencie. Życiowym sukcesem Kajetanowicz nawiązuje do trzech triumfów Sobiesława Zasady wywalczonych w latach 60. i 70. oraz mistrzostwa Krzysztofa Hołowczyca z 1997 r. Na zakończenie 2015 roku Kajetanowicz po raz trzeci w karierze sięgnął po triumf w prestiżowym, warszawskim Rajdzie Barbórka i czwarty raz zwyciężył w legendarnym Kryterium Asów na ulicy Karowej.
W sezonie 2014 Kajetanowicz startował w Rajdowych Mistrzostwach Europy. W 8 rundach tego prestiżowego cyklu załoga LOTOS Rally Team zgromadziła 100 punktów i zajęła czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej sezonu. W siedmiu z ośmiu rund mistrzostw Europy Kajetanowicz startował po raz pierwszy w karierze. Mimo tego, w nowych i nieznanych rajdach Polak potwierdził swoje umiejętności – wygrał 13 odcinków specjalnych, 41 ukończył w pierwszej trójce, a w dwóch rajdach stawał na podium. Za swoją jazdę w szutrowym Rajdzie Cypru otrzymał Colin McRae Flat Out Trophy – nagrodę przyznawaną za tempo i bezkompromisową postawę. Ponadto Kajetanowicz wywalczył tytuł FIA ERC Gravel Masters przyznawany kierowcy, który był najlepszy w rajdach rozgrywanych na szutrze.
W sezonach 2010-2013 Kajetanowicz cztery razy z rzędu zdobywał tytuł Rajdowego Mistrza Polski. W sezonie 2013 kierowca LOTOS Rally Team triumfował we wszystkich rundach LOTOS Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, w których wziął udział, czyli w Rajdach Świdnickim, Karkonoskim, Wisły, Rzeszowskim oraz rozgrywanym na Litwie Rajdzie Kauno Ruduo i Rajdzie Polski, zaliczanym także do klasyfikacji mistrzostw Europy. Rok 2013 Kajetanowicz zwieńczył triumfem w Rajdzie Barbórka i legendarnym Kryterium Asów na ulicy Karowej. Dwa razy z rzędu – w sezonach 2010 i 2011 – zwyciężał w Rajdzie Polski, czego nie udało się dokonać żadnemu Polakowi od prawie 90 lat. Sukces ten powtórzył w 2013 roku, wygrywając po raz trzeci w karierze ten najbardziej prestiżowy rajd w naszym kraju, w imponującym stylu, co przyniosło mu pierwsze w karierze wyróżnienie Colin McRae Flat Out Trophy.
Wcześniej, bo już w 2008 roku, Kajetan został I Wicemistrzem Polski i mistrzem w grupie N. A już dwa lata później stanął na najwyższym stopniu podium w klasyfikacji generalnej krajowego czempionatu. Sukcesy te powtarzał w kolejnych latach aż trzykrotnie od 2010 do 2013 roku. Rajdowe Mistrzostwo Europy oraz cztery z rzędu tytuły Mistrza Polski pozwalają określić Kajetanowicza najbardziej utytułowanym kierowcą rajdowym obecnego pokolenia.
Kajetan Kajetanowicz jest także wieloletnim instruktorem w szkole doskonalenia jazdy. Od lat propaguje bezpieczeństwo i skutecznie namawia do doskonalenia umiejętności za kierownicą.
Jarek Baran – pilot rajdowy (Automobilklub Krakowski), urodził się 24 grudnia 1967 r. w Krakowie. Pochodzi z rodziny o rajdowych tradycjach. Jego brat Maciej również jest utytułowanym pilotem rajdowym. Ze zdecydowaną pomocą taty – kierowcy i pilota rajdowego, Jarek wystartował w swoim pierwszym rajdzie jako kierowca. Nie dojechał do mety, ponieważ… nie mógł jej odnaleźć. Postanowił, więc dokładnie zgłębić zagadnienie pilotażu i obecnie jako profesjonalny pilot rajdowy ma na koncie blisko 250 startów w rajdach różnych kategorii, w których ponad 90 razy stawał na podium.
W mistrzostwach Polski zadebiutował w 1989 roku, od początku startów wierny barwom Automobilklubu Krakowskiego. Reprezentował większość oficjalnych zespołów importerskich startujących w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. W dorobku ma ponad dwadzieścia tytułów mistrzowskich w różnych klasach i grupach. Jeden z rekordzistów Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski pod względem liczby startów (ponad 140), wygranych rajdów (35) oraz miejsc na podium (63). Posiadacz rekordowej liczby tytułów Mistrza Polski w klasyfikacji generalnej, które zdobył z Januszem Kuligiem (1997, 2000, 2001) i Kajetanem Kajetanowiczem (2010, 2011, 2012, 2013). W 2001 roku z Januszem Kuligiem wywalczył tytuł Wicemistrza Europy, a w 2015 roku wspólnie z Kajetanem Kajetanowiczem tytuł Rajdowego Mistrza Europy.
Od lat dzieli się wiedzą i doświadczeniem w ramach autorskiego projektu Szkoły dla Pilotów. Projekt szkoły miał dotąd cztery pełne edycje, w których swoją wiedzę o rajdowym pilotażu poszerzało ponad 50 młodych zawodników. W roku 2009 we współpracy z Polskim Związkiem Motorowym przeprowadził cykl autorskich szkoleń dla ponad 250 młodych zawodników, w pięciu największych ośrodkach klubowych w kraju.
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
Call Now Button