15 stycznia 2017






polecamy

polecamy



komisje

zabytki
Początków działalności Komisji Pojazdów Zabytkowych należy doszukiwać się ponad ćwierć wieku temu, kiedy to grupa zapaleńców organizowała pierwsze rajdy i zloty miłośników weteranów szos. Wyśmiewane i niedoceniane "staruszki" służyły wówczas głównie ludziom niezbyt zamożnym, jako zwykłe środki transportu. Jednak już wtedy, nadchodząca z Zachodu moda "retro" powodowała, że coraz większe grono osób w leciwych automobilach i motocyklach dostrzegała świadectwo materialnej kultury mijającej epoki.

Początkowo Automobilklub Warszawski (nazwa z tego okresu) zrzeszał sympatyków dawnej motoryzacji w tzw. Kole Seniorów. Owo Koło w 1968 r. zorganizowało pierwszy liczący się w historii Rajd Pojazdów Zabytkowych. Odbył się on na warszawskim stadionie „Skra”. W roku 1970 zorganizowano kolejną imprezę. Jej komandorem był człowiek - legenda polskiej motoryzacji - inż. Witold Rychter. W programie imprezy był „zlot gwiaździsty”, konkurs techniczny i konkurs sportowy. Po raz pierwszy wtedy na swojej Tatrze wystartował, nieżyjący już dziś, nasz Kolega Marek Paul. W 1990 roku w zreorganizowanym Automobilklubie Polski powstała Komisja Pojazdów Zabytkowych. zabytki

W rękach członków Komisji znajduje się wiele cennych pojazdów - zarówno samochodów jak i motocykli. Do najstarszych z pewnością należą Royal Enfield z 1913r. - Andrzeja Godlewskiego, Tatra z 1927 r. Joanny Paul oraz kolekcja Adlerów państwa Bartnickich. Członkami klubu jest także rodzina państwa Mikiciuków - właścicieli jedynego w Polsce prywatnego Muzeum Motoryzacji w Otrębusach, gdzie zgromadzono ponad 100 odrestaurowanych pojazdów. Znacznie większa liczba czeka w kolejce na rekonstrukcję.

W rękach kolekcjonerów z Automobilklubu znajdują się takie pojazdy jak Ford T (1924), Chrysler (1927),Citroen C4 (1926), DKW Ihle (1930), Skoda Roadster (1936), Fiat 600 Topolino (1936), NSU/Fiat 600 Roadster. (1939), Fiat 1100 Gleser (1939), Aero 30 (1940), Citroen BL11 (1949), Renault Florida (1959), Ford Consul (1962), i wiele innych. Do rodzynków zbiorów należą motocykle: Sokół 1000, Zundapp Sahara, Royal Enfield WD/CO, Indian Scout i Rudge Special.

zabytkiPrzy komisji działa również Koło Młodych, są ludzie wywodzący się z różnych środowisk motoryzacyjnych, niekoniecznie w bardzo młodym wieku (przedział jest spory: od kilkunastu do kilkudziesięciu lat). W ich posiadaniu jest już dużo pojazdów zabytkowych – od tych najbardziej unikatowych i nieco starszych, jak: Oldsmobile 30E (1926), Wartburg 311 Cabriolet (1956), Panhard PL 17 (1960), Trabant 600 Camping (1963), Syrena 103 (1965), Volkswagen Karmann Ghia typ 34 (1969) – do nowszych, ale równie ciekawych: Citroën GS (1975), BMW 630 (1978) czy Rover 3500 Vanden Plas (1985). A poza tym jeszcze wiele bardziej popularnych wozów: Volkswagen 1200, Ford Capri, Trabant 601, Renault 4, Wartburg 312, szereg Syren, Warszaw, Polskich Fiatów.

zabytkiKomisja organizuje również Eliminację Mistrzostw Polski w Warszawie pod nazwą Warszawski Rajd Pojazdów Zabytkowych. Bierze w niej udział każdego roku wielu zawodników z całego kraju. Towarzyszą jej zwykle media lokalne i ogólnopolskie. Zawsze w ramach rajdu rozgrywane jest tzw. Kryterium Karowej. Nie zdarzyło się, aby którykolwiek z zawodników odmówił sobie przyjemności wyścigu z czasem po trudnej nawierzchni tej uroczej staromiejskiej uliczki. Asfalt na przemian z kostką bazaltową pozwalają każdemu kierowcy przeżyć emocje, jakie towarzyszyły popularnym w latach trzydziestych rajdom ulicznym.

Członek naszej Komisji Michał Szumski pełni funkcję przewodniczącego Głównej Komisji Pojazdów Zabytkowych PZM w bieżącej kadencji. We władzach Automobilklubu Polski, komisja ma swojego przedstawiciela w randze wiceprezesa - Ewę Parol-Bartnicką.

Członkowie naszej komisji działają w powstałej przy Zarządzie Okręgowym PZM w Warszawie Okręgowej Komisji Pojazdów Zabytkowych. W jej skład weszli z Automobilklubu Polski Ewa Parol-Bartnicka jako przewodnicząca, Jarosław Tobolski jej zastępca oraz Kamil Pawłowski i Marcin Wiśniewski.

W grudniu 2008r odbyły się wybory przewodniczącego na lata 2008-2012, w wyniku których wybrano Jarosława Tobolskiego. Zastąpił on na tym stanowisku długoletniego Przewodniczącego Michała Szumskiego.

zabytkiDzięki zapałowi członków Komisji i wsparciu ich działań przez Zarząd i Dyrekcję Automobilklubu, udało się wpłynąć na kształt ustawy Prawo o ruchu drogowym. Po wielu latach próżni prawnej przepisy o pojazdach zabytkowych znalazły się w polskim ustawodawstwie. Komisja Pojazdów Zabytkowych w swojej działalności korzysta z ogromnej życzliwości Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń S.A., bez którego wsparcia organizacja wielu imprez, a także utrzymanie wielu pojazdów w stanie świetności byłoby niemożliwe. Powszechny Zakład Ubezpieczeń S.A. jest honorowym sponsorem Komisji podczas wszystkich rajdów na terenie kraju, a także podczas najważniejszej dla Komisji - eliminacji Mistrzostw Polski w Warszawie.

© benix      Automobilklub Polski                                                    Automobilklubpolski.pl używa plików cookies aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu.