15 stycznia 2017






polecamy

polecamy



komisje

Historyczne rajdówki na start    
10.08.2015

GKSS powoła w roku 2016 cykl kwalifikowanych rajdów historycznych.

Uprzejmie informujemy, że w dniu 6.08.2016 w trakcie spotkania w Rzeszowie z przedstawicielami środowiska zawodników Główna Komisja Sportu Samochodowego poinformowała , że proponowany cykl kwalifikowanych rajdów historycznych został przez nią zaakceptowany i wystartuje w przyszłym sezonie.

Komisja wniosła szereg uwag do regulaminu i zaproponowała kilka istotnych zmian, które dostosowują go w pełni do przyjętych przez GKSS zasad i praktyki obowiązującej w sporcie kwalifikowanym. Zaproponowane przez GKSS zmiany zostały przyjęte bez zastrzeżeń nie dotyczyły one bowiem kluczowych dla rajdów historycznych i naszego cyklu propozycji regulaminowych. Prace redakcyjne potrwają do końca sierpnia br. po czym GKSS formalne uchwali i opublikuje regulamin przygotowanego cyklu. Należy spodziewać się jego publikacji pod koniec września br. Obecnie prowadzone są też działania zmierzające do ustalenia szczegółowego kalendarza eliminacji HRPP na rok 2016.

Najważniejsze zaproponowane przez GKSS zmiany dotyczą głównie licencji. Obowiązywać będzie generalnie system licencji sportowych określony w regulaminie PZM czyli "RN", "R" i "R co-driver", przy czym zdobywanie punktów do licencji RN zostanie rozszerzone o rajdy rangi mistrzostw polski na regularność oraz przejazdy w naszym cyklu bez pomiaru czasu. Jednocześnie ukończenie 6 rajdów historycznych naszego cyklu jako kierowca lub pilot dawało będzie uprawnienia do licencji odpowiednio "R" lub "R co-driver" dając zawodnikom
rajdów historycznych perspektywę startów w RSMP na samochodach współczesnych oraz w klasach historycznych tego cyklu.

Kolejna znacząca zmiana to nazwa cyklu. GKSS zaakceptowała, iż cykl pozostanie w randze mistrzostw Polski jednak , jak w przypadku innych nowych cyklów przez pierwszy okres będzie "Pucharem Polski". Jego uzgodniona nazwa to Historyczny Rajdowy Puchar Polski (HRPP). Po wstępnym okresie , o ile wykażemy się sprawnością organizacyjna, znacząca frekwencją zawodników oraz rosnąca popularnością rajdów historycznych wśród kibiców i mediów nazwa zostanie zmieniona na Historyczne Rajdowe Mistrzostwa Polski.

Pozostałe uwagi i postulaty ze strony GKSS dotyczące regulaminu miały charakter porządkujący i dostosowujący go to do wymogów rajdowej praktyki. M.in. wprowadzono możliwość przeprowadzania BK przed sezonem na cały jego okres (w tym indywidualnie), co powinno znacznie ułatwić zawodnikom przygotowanie aut do wymogów technicznych cyklu oraz usprawnić szczególnie pierwsze badanie kontrolne przed rajdem.

A więc stało się , mamy cykl kwalifikowanych rajdów historycznych. Teraz cała odpowiedzialność za to co z tym cyklem zrobimy należy do zawodników, organizatorów rajdów oraz działaczy automobilklubów.

Rozwój tej kategorii rajdów będzie zależał przede wszystkim od frekwencji zawodników. Bez nich lub przy słabym ich udziale nie zrobimy ani kroku do przodu. Kolejne kluczowe zadanie to wyzwolenie inwencji i pomysłowości organizatorów by rajdy te były szczególnie atrakcyjne dla kibiców i budziły zainteresowanie mediów. We obecnym świecie popularność każdej dyscypliny sportu ma decydujący wpływ na jej rozwój. To co jest popularne i atrakcyjne budzi zainteresowanie mediów i sponsorów, a bez nich nie można liczyć na sukces. Sukces każdego sportu uzależniony jest obecnie od funduszy dostępnych na organizację zawodów. Są to naczynia połączone : atrakcyjność to popularność, popularność to media, a media to sponsorzy. Należy więc szczególnie zadbać o promocję HRPP. Bardzo liczymy, że wyzwolenie potencjału jaki tkwi w naszych szeregach zdecyduje o sukcesie naszego cyklu i uczyni go jednym z najpopularniejszych w sporcie samochodowym w Polsce. Za kluczowe w tym względzie należy uznać włączenie się do promocji cyklu przez aktualnych i byłych zawodników w tym mistrzów tego sportu. Zagospodarowanie tego wielkiego potencjału powinno być kluczowym zadaniem dla organizatorów. Tak jak w innych krajach Europy nasi Mistrzowie powinni zając wreszcie należne im miejsce w świadomości co raz młodszych kibiców rajdowych, którzy często nie znają ich sportowych dokonań. Rajdy historyczne dają ku temu szczególną okazję i oferują szczególne możliwości.

Przyszłość rajdów historycznych w Polsce zależy jednak nie od organizacji i struktur formalnych a od ludzi , od każdego z nas. Parafrazując słynne słowa Johna F. Kennedy'ego : Nie pytaj co HRPP może zrobić dla Ciebie, ale co Ty możesz zrobić dla HRPP. Nie czekaj aż inni zrobią to za Ciebie. Działaj!

Przykładem takiego działania jest inicjatywa jednego z naszych zawodników, który podjął się profesjonalnego przygotowania oprogramowania do dość skomplikowanego liczenia wyników w HRPP. Liczymy na więcej takich inicjatyw. Żaden z nas nie jest zawodowym kierowca rajdowym i każdy z nas ma swoje życie zawodowe a co za tym idzie pewne szczególne umiejętności i możliwości. Podzielmy się tym co potrafimy i możemy wspierając HRPP w każdy możliwy sposób.

Zgłoszeni zawodnicy wkrótce otrzymają szczegółową informację nt. przyjętych ustaleń w/s regulaminu HRPP.

W sprawach cyklu i zgłoszeń do niego prosimy o kontakt z Mirkiem Miernikiem na adres email: rmpsh@abarth.com.pl


Rajdowe Mistrzostwa Polski Samochodów Historycznych
realna perspektywa na 2016 rok
11.05.2015

Miło jest nam poinformować, że po kilkuletnich staraniach trwają bardzo zaawansowane przygotowania do uruchomienia przez PZM w 2016 roku nowego cyklu sportowego dla rajdowych samochodów historycznych w randze Mistrzostw Polski. Choć ostateczne, formalne decyzje zapadną dopiero za jakiś czas powołanie Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Historycznych w 2016 roku jest po raz pierwszy realną perspektywą.


Powołanie tego cyklu oznaczać będzie stworzenie w Polsce nowej, samoistnej dyscypliny sportu samochodowego służącej w sposób szczególny popularyzacji historii sportu samochodowego w tym polskich osiągnięć w historii rajdów. W ten sposób Polska dołączy do Europy, gdzie rajdy sportowe samochodów historycznych są najszybciej rozwijającą się dyscypliną sportu samochodowego, gromadząc ilość kibiców i generując zainteresowanie mediów, co najmniej porównywalne z rajdami WRC.

Bardzo ważne jest to, iż projekt regulaminu, który jest jeszcze uzgadniany z GKSS, opracowany został podobnie jak w innych krajach, czyli tak, by z jednej strony zapewnić, że spełnione będą wymogi bezpieczeństwa wymagane w rajdach kwalifikowanych rangi Mistrzostw Polski, a z drugiej tak, by umożliwić starty maksymalnej liczbie zawodników. Jest on oparty na aktualnych regulaminach sportu samochodowego PZM. W części klasyfikacyjnej i technicznej opiera się na regulaminie Rajdowych Mistrzostw Europy w Sportowych Rajdach Samochodów Historycznych FIA i na załączniku K do MKS. Dzięki temu auta startować będą w grupach wiekowych i klasach pojemnościowych. Auta starsze oraz auta o mniejszej pojemności silnika nie będą więc pokrzywdzone startując z autami nowszymi i autami o większej pojemności. W zakresie wyposażenia zastosowano wymogi z rajdów okręgowych – nie są one więc ani zbyt wyśrubowane ani zbyt kosztowne do spełnienia.

Wraz z nowym cyklem na trasy rajdów powrócą nasze Fiaty 125p Monte Carlo i Akropolis, Polonezy, Maluchy, rajdówki z "demoludów", ale również pojawią się ponownie takie gwiazdy ERC/WRC grup 1-4 oraz grup A, B i N sprzed 1991 roku jak Alpina A 110, Statos, 131 Abarth, Escort RS, Audi Quattro, Lancia 037, Peugeot 205 Turbo i Delta Integrale, czy nawet B-grupowe MG Metro. Nie zabraknie też aut starszych, gdyż do startu uprawnione będą auta wyprodukowane po 1930 roku. Mamy też nadzieję, że na trasach Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Historycznych pojawią się byli zawodnicy w tym nasi Mistrzowie Rajdów, którzy już wycofali się z aktywnego uprawiania tego sportu. Mamy również wstępne deklaracje uczestnictwa załóg zagranicznych w tym byłych mistrzów tego sportu na wspaniałej gamie historycznych rajdówek. Niedawno Mistrz Walter Rohrl z nie udawaną sympatią i rozrzewnieniem wspominał początki swojej kariery rajdowej na Rajdzie Polski w 1972.

Życzliwość i otwartość ze strony GKSS z jednej strony i konsekwencja w dążeniu do powołania tego cyklu ze strony członków/przedstawicieli Automobilklubu Polski oraz Automobilklubu Krakowskiego sprawiły, że jego utworzenie - w formacie oczekiwanym przez środowisko entuzjastów sportu samochodów historycznych - jest bliskie finalizacji. Zaczęło się to wszystko kilka lat temu od spotkania grupy entuzjastów tej dyscypliny w Automobilklubie Polski. Powstała wówczas nieformalna grupa inicjatywna, która nigdy nie przestała działać. W międzyczasie stało się prawie regułą powoływanie klasy Legend na wielu rajdach, w tym np. klasy HR+30 w RSMP, klasy historyczne w GSMP, klasy Legend na Warszawskiej Barbórce czy w RSMŚl. Obecnie imprez z klasą Legend jest już tyle, że zebranie 5 klasyfikacji do RMPSH jest całkowicie realne a ilość załóg, które mogą startować w RMPSH jest większa niż do 2014 roku startowało w RSMP. Są więc wszelkie podstawy sadzić, iż rajdy te będą imprezami "zamykającymi się finansowo" mino niewygórowanego wpisowego.

Należy podkreślić, że powołanie do życia historycznej edycji Rajdu Polski (RPH) rozgrywanego na regularność oraz powołanie Pucharu Polski Pojazdów Zabytkowych w Rajdach na Regularność znacznie przyczyniło się do zainteresowania i popularności rajdów samochodów historycznych. Nota bene, planujemy by w ramach RPH w 2016 r. dobyła się jedna z eliminacji RMPSH (rozgrywana na zamkniętych odcinkach - na czas), tak jak to jest robione w wielu historycznych edycjach rajdów legend ERC i WRC – np. Saneremo Rally Storico.

Obecnie przygotowywane powołanie Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Historycznych jest ukoronowaniem długiego procesu. Dziś można realnie liczyć na to, że nie tylko powstanie cykl RMPSH, ale w perspektywie kilku lat doczekamy się takich festiwalów rajdowych jak rozgrywany w bliskich nam Czechach Rajd Bohemii. W trakcie tego rajdu obok Mistrzostw Czech w Rajdach Samochodowych odbywają się Mistrzostwa Czech w Rajach Samochodów Historycznych, eliminacje Mistrzostw Europy w Rajdach Sportowych Samochodów Historycznych, Rajd Legend (przejazdy pokazowe najciekawszych samochodów rajdowych w historii cyklu WRC) oraz Regionalny Puchar w Rajdach Samochodowych (PL/CZ/DE). (vide: http://www.rallybohemia.cz/2015/en).

Zainteresowanych startami w RMPSH oraz udziałem w planowanym na przełom maja i czerwca br. spotkaniu na temat tego cyklu w Automobilklubie Polski prosimy o kontakt mailowy z Mirkiem Miernikiem na adres: rmpsh@abarth.com.pl


<powrót do aktualności>

© benix      Automobilklub Polski                                                    Automobilklubpolski.pl używa plików cookies aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu.