15 stycznia 2017






polecamy

polecamy



komisje

TajemniceNawigacji

3. Oznaczenia graficzne stosowane w itinererach

Do tej pory zapoznaliśmy się z pojęciami podstawowymi i zasadami które w krajowej nawigacji istniały od zarania tej dyscypliny. Wszystko było zrozumiałe i konsekwentne (no, w każdym razie w dużym stopniu). I chyba zaczęło się to już nudzić niektórym, bo nagle "wybuchł granat". Kodyfikacja, która obowiązywała do 2002 roku praktycznie przestała istnieć. Podstawowe zasady obowiązujące od lat zostały zastąpione nowymi. Wprowadzono tzw. "czeski zapis". Celem było przygotowanie zawodników jeżdżących dotąd w NSMP (Nawigacyjne Samochodowe Mistrzostwa Polski) do startów w Pucharze Europy.

I choć zapisy stosowane przez naszych przyjaciół Czechów i Słowaków mają swoje zalety, to sposób w jaki dokonano u nas tej operacji przypominał znane powiedzenie o czeskich filmach, czyli "NIKT NIC NIE WIE". Bo niektórym wydawało się wtedy, że wiedzą. Niestety, przyszłość pokazała jak wiele jeszcze trzeba było się nauczyć.

O.K. trochę za dużo tej historii. Nie będziemy wracać do tego jak było kiedyś, natomiast zajmijmy się dokładnie, jak należy jeździć dzisiaj.

Aha, jeszcze jedna sprawa.
Wprowadzając czeskie zasady opisów, nie postarano się o to, aby wprowadzić wszystkie w komplecie. Dlatego w pewnych elementach różniły się one z naszymi.

W aktualnym kodyfikatorze (AD 2014) zostały dokonane zmiany które prawie dokładnie pokrywają się już z zasadami czeskimi i europejskimi.

Zaczynamy opis oznaczeń graficznych w itinererach.

Jeśli w itinererze spotykamy opis sytuacji drogowej występującej w naturze, czytaj: to co jest przedstawione w kratce itinerera jest schematycznym odwzorowaniem realnego kształtu skrzyżowania, to skrzyżowanie takie wrysowane jest w kratkę jak niżej:

Kratka "z natury" (w fonetycznej czeskiej wersji czasem określana "z realu") ma w swojej dolnej części prostokątne pole, w którym może być (ale nie musi) umieszczony namiar drogowy, czyli odległość od określonego w itinererze miejsca (tzw. zera) do naszego skrzyżowania (o tym jeszcze będzie). Jeśli mamy do czynienia z tak przedstawionym manewrem, to wiemy że nie musimy korzystać z mapy, a poszukiwać naszego skrzyżowania musimy korzystając z zasad jazdy "z natury".

Sposoby przejazdu będziemy omawiać dalej. Teraz tylko najważniejsze zasady: kratka "z natury" nie jest zorientowana magnetycznie, kierunek dojazdu do skrzyżowania następuje od dołu kratki, wyjazd zgodnie z kierunkiem strzałki. Jadąc do skrzyżowania pokazanego w kratce itinerera "z natury" pamiętamy że skrzyżowania nieopisane w itinererze przejeżdżamy zgodnie z kierunkiem drogi głównej, a jeśli nie ma wyraźnie określonej "głównej", jedziemy prosto. Nie bierzemy pod uwagę żadnych warunków przejazdu (strzałek zakazu, nakazu) umieszczonych na mapie.

Jeśli w itinererze spotykamy opis sytuacji drogowej występującej na mapie, czytaj: to co jest przedstawione w kratce itinerera jest schematycznym odwzorowaniem kształtu skrzyżowania przedstawionego na mapie, to skrzyżowanie takie wrysowane jest w kratkę jak niżej:

Kratka "mapowa" nie posiada prostokątnego pola w dolnej części i jest zorientowana magnetycznie (względem stron świata). Na rysunku pierwszym od prawej charakterystyczna strzałka w środku kratki określa kierunek północy. Jeśli w kratce nie ma wrysowanego kierunku północy to przyjmujemy że pionowy bok kratki jest zgodny z kierunkiem północy (do góry).

Przy tak zapisanych manewrach, miejsce ich wykonania i sposób dojechania do danego skrzyżowania lokalizujemy na mapie. Wszystkie strzałki w kratce "mapowej" są określone magnetycznie. Podczas planowania dojazdu do skrzyżowania na mapie bierzemy pod uwagę warunki przejazdu (strzałki kierunkowe) umieszczone na mapie oraz wszelkie informacje jakie mapa zawiera (skalę, legendę mapy, etc.).

Określiliśmy dwa podstawowe graficzne przedstawienia sytuacji drogowych. Prawda że proste? Nic bardziej złudnego. To właśnie te różnice w określeniach, czy sytuacja drogowa występuje na mapie czy w naturze stanowią sedno dzisiejszej nawigacji. Zobaczmy więc jak można te sprawy skomplikować.

wstecz       (19)       dalej

© benix      Automobilklub Polski                                                    Automobilklubpolski.pl używa plików cookies aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu.