15 stycznia 2017






polecamy

polecamy



komisje

TajemniceNawigacji

O co chodzi w nawigacji?

Nie spotkałeś się nigdy z pojęciem "nawigacja samochodowa"?
Nie wiesz o co chodzi w tej dyscyplinie sportu popularnego?
A czy widziałeś kiedyś relacje z samolotowych zawodów nawigacyjnych?
A może oglądałeś także sprawozdania z rajdów samochodowych?
Myślę, że tak.

Połącz teraz te dwie dyscypliny sportowe, wsadź to wszystko w seryjny samochód jaki posiadasz, sprowadź na ziemię i już prawie wiesz o co chodzi. Mówię "prawie", bo wcale nie ma tak wielu ludzi, którzy wiedzą do końca "o co chodzi" (to taki żart, dla zdenerwowania nawigacyjnych wyjadaczy).

Ale do rzeczy.
Nawigacja samochodowa ma swoje początki w turystyce. Kiedyś (choć także i teraz), kiedy organizowało się dla różnych uczestników biwak weekendowy, dla pewności że dojadą do celu, rysowało się plan dojazdu do miejsca przeznaczenia (dalej - itinerer). W itinererze zaznaczone były miejsca trasy, w których należało dokonać odpowiedniego manewru swoim pojazdem. Opisywane były skrzyżowania, na których trzeba było skręcić, odległości jakie należało pokonać, znaczące obiekty na trasie. Były to proste opisy, bardzo czytelne dla każdego.

Lecz nie wszystkim się to podobało.
Zaczęto wprowadzać nowe elementy opisu, coraz bardziej złożone, wyrafinowane. Zaczęto traktować dojazd do celu jako ważniejszą sprawę, niż sama impreza. Dokonał się podział na "turystów" i "nawigatorów". I choć do dziś spotykają się oni na wspólnych imprezach, "nawigatorzy" doprowadzili do tego, że z Pucharu PZM w Nawigacji Turystycznej doszli aż do Nawigacyjnych Samochodowych Mistrzostw Polski. Dla ścisłości: turyści też mają swoje Turystyczne Motorowe Mistrzostwa Polski i także posługują się zapisami nawigacyjnymi, tylko trochę mniej ich te zapisy kręcą.

Wracając do nawigatorów.
Kilka razy w roku spotykają się w różnych miejscach Polski, żeby udowadniać sobie kto jest lepszy. Ścigają się w dzień i w nocy. Jeśli do tego dodać jeszcze imprezy klubowe, okręgowe i okolicznościowe, to nic innego nie robią tylko siedzą w samochodzie i "nawigują".

W ostatnich latach, biorąc pod uwagę fakt że trasy turystyczne i nawigacyjne opisywane są za pomocą tych samych zasad (Kodyfikatora), zmagania mistrzowskie odbywają się wspólnie jako Turystyczno-Nawigacyjne Mistrzostwa Polski z podziałem na konkurencje: turystyka i nawigacja. Prowadzona jest także w obydwu konkurencjach klasyfikacja wyłaniająca Mistrza Polski Zmotoryzowanych Niepełnosprawnych.

W 2012 roku Główna Komisja Sportów Popularnych i Turystyki Polskiego Związku Motorowego, wprowadziła nową formę zawodów - Turystyczny Puchar Polski, a w roku 2013 - Nawigacyjny Puchar Polski.

wstecz       (1)       dalej

© benix      Automobilklub Polski                                                    Automobilklubpolski.pl używa plików cookies aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu.