15 stycznia 2017






polecamy

polecamy



komisje

Monografia Automobilklubu Polski

POJAZDY ZABYTKOWE

Samochód ma już ponad 100 lat. Powstają coraz nowocześniejsze, bezpieczniejsze dla kierowców i pasażerów konstrukcje, doskonalsze rozwiązania techniczne. Wydawałoby się, że pojazdy – zarówno samochody, jak i motocykle, które zakończyły służbę u swoich właścicieli – powinny popaść w niełaskę i zakończyć egzystencję na złomowisku.
Jednak tak się nie dzieje. Okazuje się, że każdy pojazd ma swoje piękno, swoją nieprzemijającą urodę, a jak niektórzy twierdzą, nawet duszę. Samochody, jak i motocykle nie raz towarzyszyły swoim właścicielom przez całe życie, w chwilach radości i smutku, klęsk i triumfów, do dziś można znaleźć w ogłoszeniach rekomendację: „Pierwszy właściciel” i często kilkudziesięcioletnie pojazdy sprzedawane są dopiero po śmierci swoich jedynych posiadaczy. Właśnie w tym przywiązaniu, w tej „duszy” pojazdów, należy upatrywać genezy ruchu pojazdów zabytkowych na świecie, a również i w Polsce.

Z istniejących źródeł wynika, że pierwszą imprezą związaną z zabytkową motoryzacją, zorganizowaną przez działaczy Automobilklubu Warszawskiego, był I Ogólnopolski Rajd Weteranów Szos, rozegrany 15–16 czerwca 1968 roku. Do tego rajdu przygotowywano się bardzo starannie. W 1967 roku w tygodniku „Motor” została zamieszczona notatka następującej treści: „Jedną z czynności Koła Seniorów Automobilklubu Warszawskiego jest zbieranie adresów właścicieli „dziadków” i „pradziadków” na czterech kołach, czyli samochodów wyprodukowanych w okresie 1931–1936 (dziadki) oraz aut, które weszły do eksploatacji przed rokiem 1931 (pradziadki). (...) Jaki jest cel tej akcji Koła Seniorów AW? Po zebraniu pełnego materiału na temat, ile i jakich starych, ale dziarskich pojazdów samochodowych kręci się po polskich drogach, Koło Seniorów zamierza zaproponować szereg imprez sportowo–turystyczno– towarzyskich dla posiadaczy tego rodzaju aut”.

Zebrane wtedy informacje pozwoliły na zorganizowanie wspomnianego pierwszego rajdu pojazdów zabytkowych przez Koło Seniorów AW, którego siedziba mieściła się pod adresem: Warszawa–Sejm, ul. Górnośląska 45, pawilon V. Honorowym komandorem był Janusz Regulski – wielka postać polskiego sportu automobilowego. Jak donosił „Motor” w swoim czerwcowym wydaniu z 1968 roku, w artykule pod tytułem „Weterani szos na start”, „(…) na liście było już ponad 80 zgłoszeń. Zjazd miał miejsce 15 czerwca, a rajd miał się odbyć 16.06”. W efekcie końcowym w tym pierwszym warszawskim rajdzie pojazdów zabytkowych wzięło udział 40 aut, a do udziału w imprezie dopuszczano pojazdy wyprodukowane do końca 1939 roku. Patronem medialnym był tygodnik „Motor”, toteż na swoich łamach przedstawiał zgłaszające się załogi, a przy ciekawszych pojazdach zamieszczano opisy i zdjęcia.

Czytaj więcej w pliku .pdf: Pojazdy zabytkowe

 

Uwaga: w pliku .pdf zamieszczone zostały wybrane, obszerne fragmenty Monografii Automobilklubu Polski dot. pojazdów zabytkowych. Spis treści tego działu zobacz tutaj. Aby stać się posiadaczem kompletnego wydania albumowego zapraszamy do siedziby klubu.

Powrót do spisu treści Monografii

© benix      Automobilklub Polski                                                    Automobilklubpolski.pl używa plików cookies aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu.