15 stycznia 2017






polecamy

polecamy



komisje

Monografia Automobilklubu Polski

SPORT SAMOCHODOWY

Początki działalności sportowej Automobilklubu Polski sięgają czasów Towarzystwa Automobilistów Królestwa Polskiego (TAKA), z którego klub się wywodzi. Oczywiście dzisiejsza definicja działalności sportowej różni się zasadniczo od tej, która obowiązywała prawie wiek temu. Inne były – co zrozumiałe – możliwości ówczesnych automobilów. Wziąwszy jednak pod uwagę fakt, że kierowcy rywalizowali pomiędzy sobą, a miernikiem uzyskanego miejsca (wyniku) był czas – był to prawdziwy sport!

Działalność sportową TAKP rozpoczęło od współdziałania z Cesarskim Klubem Automobilowym z Petersburga przy organizacji w 1912 roku rajdu Petersburg – Warszawa – Kijów – Moskwa. Zadaniem polskich działaczy było przeprowadzenie wyścigu kilometrowego z Nowego Dworu do Jabłonnej.

Pierwszą własną imprezą towarzystwa był zorganizowany w lipcu 1913 roku rajd na trasie Warszawa – Łódź – Radom – Puławy – Lublin – Warszawa (582 wiorsty), w którym udział wzięło 16 kierowców. Drugi Sportowy Rajd TAKP zorganizowany został w maju 1914 roku i wiódł on dookoła Królestwa Polskiego. Składał się z 4 etapów (łączna długość wynosiła 1215 km), z próbą szybkości na dystansie 1 kilometra. Funkcję komandora rajdu pełnił Karol hr. Raczyński jadący samochodem Rochet–Schneider.

Od momentu powstania Automobilklubu Polski sport stał się jedną z priorytetowych działalności klubu. Traktowany był bowiem – jak mawiał Janusz Regulski – „jako znakomity czynnik kształcenia kierowców, sprawdzian wartości samochodów i jako sposób propagowania pojazdów mechanicznych”.

W kilka miesięcy po zorganizowanej na początku 1921 roku imprezie z pogranicza sportu i turystyki samochodowej (wycieczce klubowej do Zegrza) odbył się pierwszy rajd samochodowy do Białowieży. Na dystansie 600 km wystartowało 6 kierowców, a imprezę ukończyło 4. Zwyciężył Tadeusz Heyne (Dodge), a kolejne miejsca zajęli: Miciński (Steyr), Włodzimierz Zagórski (Hudson) i Słupski (Cadillac). W następnych latach zawody nazwane zostały Rajdem Automobilklubu Polski. Była to wówczas najważniejsza impreza klubowa, która do momentu podziału na sport i turystykę (powołanie w strukturach dwóch niezależnych komisji) nosiła w nazwie określenie: „Turystyczny”.

Czytaj więcej w pliku .pdf: Sport samochodowy

Czytaj także w pliku .pdf: Samochody terenowe

Uwaga: w pliku .pdf zamieszczone zostały wybrane, obszerne fragmenty Monografii Automobilklubu Polski dot. sportu samochodowego. Spis treści tego działu zobacz tutaj. Aby stać się posiadaczem kompletnego wydania albumowego zapraszamy do siedziby klubu.

Powrót do spisu treści Monografii

© benix      Automobilklub Polski                                                    Automobilklubpolski.pl używa plików cookies aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu.