15 stycznia 2017






polecamy

polecamy



komisje

Monografia Automobilklubu Polski

SPORT KARTINGOWY

Podczas II wojny światowej amerykańscy lotnicy w chwilach wolnych od lotów budowali małe prymitywne pojazdy na czterech kółkach, z silnikami od niewielkich urządzeń mechanicznych i ścigali się po betonowych, gładkich podłogach hangarów. Nazwali je gokartami, od określenia „go–kart”, czyli „tocz się wózku”. Takie były początki.

Do zapomnianej przez ok. 10 lat atrakcji wrócił Art Ingels – mechanik oddziału Curtis Craft Co. w Glendale w Stanach Zjednoczonych. Firma ta zajmowała się wytwarzaniem samochodów wyścigowych, startujących na torze Indianapolis.
W sierpniu 1956 roku powstały dwa pierwsze karty na świecie – pojazdy niezwykle prymitywne, napędzane silnikiem od kosiarki do trawy West Bend 750, o pojem­ności 84 cm³ i mocy 1,84 kW, z hamulcem uruchamianym dźwignią ręczną. Miesiąc później kart został zapre­zen­to­wany podczas wyścigów samochodów sportowych w Pomona. Duffy Livingstone, późniejszy producent kartów, przejechał jedno okrążenie trasy i... tak się zaczęło.

Do Europy karting zawitał we wrześniu 1958 roku, a w Polsce pierwsze budowane ręcznie karty pokazały się dość szybko, bo już dwa lata później. Niewątpliwa to zasługa tygodnika „Motor”, który publikował informacje o rozwoju kartingu na świecie, zamieszczał rysunki kartów, a nawet zaproponował regulamin i kalendarz zawodów oraz... przydzielał numery startowe. Powstało kilka małych pojazdów o prymitywnej konstrukcji, przeważnie na dużych 10–calowych kołach, napędzanych rozmaitymi, dostępnymi w kraju silnikami – od 50 do 200 cm³.

Pierwszym polskim kartem była konstrukcja braci Ryszarda i Andrzeja Popko z Częstochowy, stworzona w 1960 roku, z 10–calowymi kołami od samochodu Mikrus i silnikiem Ilo 200 o mocy 4 kW. Temu pojazdowi tygodnik „Motor” nadał numer startowy 1.

Czytaj więcej w pliku .pdf: Sport kartingowy

 

Uwaga: w pliku .pdf zamieszczone zostały wybrane, obszerne fragmenty Monografii Automobilklubu Polski dot. sportu kartingowego. Spis treści tego działu zobacz tutaj. Aby stać się posiadaczem kompletnego wydania albumowego zapraszamy do siedziby klubu.

Powrót do spisu treści Monografii

© benix      Automobilklub Polski                                                    Automobilklubpolski.pl używa plików cookies aby ułatwić korzystanie z naszego serwisu.